Rubik's Cube

Basis

Structuur

Centrum blokken
Rand blokken
Hoek blokken

Een kubus bestaat uit 3 verschillende blokken. Centrum blokken kunnen niet verplaats worden en zijn daarom zeer belangrijk om in de gaten te houden.

Algoritmes

Algoritmes zijn draai instructies. Maak je hier een fout in dan kun je vaak opnieuw beginnen. Weet dus goed wat je moet doen. Algoritmes zijn in het Engels. Als er een 2 bij staat betekend het dat je die handeling 2 keer uit moet voeren.

Voorkant
(Front)
Achterkant
(Back)
Links
(Left)
Rechts
(Rright)
Bovenkant
(Up)
Onderkant
(Down)

Draai richting

Ieder vlak kun je 2 kanten op draaien. Met de klok mee en tegen de klok in. In de algoritmes wordt dat aangegeven met een ' als het tegen de klok in is. De draairichting wordt altijd bepaald alsof je het vlak recht voor je hebt. Het veranderd dus niet wanneer de kubus gedraaid wordt.

Algoritme Test

U R U’ R’ F R’ F’ R

  • Up Clockwise
  • Right Clockwise
  • Up Counterclockwise
  • Right Counterclockwise
  • Front Clockwise
  • Right Counterclockwise
  • Front Counterclockwise
  • Right Clockwise
  • Bovenkant met de klok mee
  • Rechts met de klok mee
  • Bovenkant tegen de klok in
  • Rechts tegen de klok in
  • Voorkant met de klok mee
  • Rechts tegen de klok in
  • Voorkant tegen de klok in
  • Rechts met de klok mee

1e laag

Stap 1: De bloem

De bloem is een gele centrum blok met een wit kruis

Stap 2: Wit kruis

Draai de witte blokken van de bloem bij de juiste centrum kleur naar de witte kant zodat je daar een wit kruis krijgt.

Stap 3: Witte hoeken

Plaats de hoeken op de juiste plek. Kijk welke kleur er naast het witte vlak zit en draai de kleur eerst naar de juiste kant zodat je hem makkelijk op de juiste plek kunt plaatsen. In dit geval: D' R' D R

1e laag klaar

Als alle stukken op de juiste plek zitten is de 1e laag klaar. Ieder vlak moet overeen komen met de kleur in het midden.

2e laag

Draai de kubus

Het witte vlak willen we niet meer verstoren en draaien we naar de onderkant.

Randblokken

We kijken naar de randblokken in de bovenste laag waar geen geel in zit. Draai de voorkant naar het juiste kleurvlak. In dit geval is dat rood. De kleur bovenop bepaald welk algoritme we nu moeten kiezen. moet het blok naar links of naar rechts. Groen zit rechts dus hier kiezen we voor Boven naar Rechts. Zit een blok op de verkeerde plaats dan kies je ook een van onderstaande algoritmes om ze om te wisselen en naar de bovenste laag te krijgen. Vervolgens bepaal je weer of je link of rechts nodig hebt.

Boven naar Links

U' L' U L U F U' F'

Boven naar Rechts

U R U' R' U' F' U F

2e laag klaar

Als alle stukken op de juiste plek zitten is de 1e laag klaar. Ieder vlak moet overeen komen met de kleur in het midden.

Geel kruis

In de volgende stappen kijken we naar het gele vlak. Afhankelijk van de vorm die je daar ziet heb je een ander algoritme uit te voeren.

Geel kruis

Met het volgende algoritme ga je van de stip door naar het kruis. Iedere keer dat je het uitvoert ga je een stap verder. De oranje kant is je voorkant.
F R U R' U' F'

stip
haak
balk
kruis
Nu we het kruis hebben gaan we de kleuren goed zetten van het kruis.

Links en rechts omwisselen

Met het volgende algoritme wissel je het bovenste midden blok van de voorkant met het bovenste midden blok uit het vlak links. In dit geval is de blauwe kant je voorkant.
R U R' U R U2 R' U

3e laag

Zet de hoeken goed. De kleuren hoeven nog niet op de juiste plaats te zitten.

3 gele hoekpunten omwisselen

Zet 1 goed hoekpunt rechts voor. Is er geen hoekpunt goed dan doe je dit algoritme 1 keer om er een goed te krijgen. Blijf dit doen totdat de hoekpunten goed staan. Alleen moeten ze misschien nog gedraaid worden.
U R U' L' U R' U' L

Het positioneren van de hoeken is een algoritme van R' D' R D. Deze doe je 6 keer om weer goed uit te komen. Je begint met een hoekpunt dat goed gezet moet worden. doe dat 2 of 4 keer tot het goed staat en draai daarna de bovenkant naar het volgende blokje. Staat alles goed dan maak je gewoon de cyclus van 6 af. Staat de eerste keer niet alles goed dan doe je daarna nog een keer een cyclus van 6. Hieronder staan enkele voorbeelden.

2 hoeken naast elkaar

(R' D' R D)x2 U' (R' D' R D)x4 U

2 hoeken naast elkaar

(R' D' R D)x4 U' (R' D' R D)x2 U

2 hoeken tegenovergesteld

(R' D' R D)x4 U' (R' D' R D)x2 U

4 hoeken

(R' D' R D)x4 U (R' D' R D)x4 U (R' D' R D)x2 U (R' D' R D)x2 U